نویسنده سوری ، یک‌سال از زندگی‌ام را وقف کردم تا برای حاج قاسم و ابومهدی کتاب بنویسم؛ چرا که آنان قلب تپنده و ذهن متفکر محور مقاومت بودند و مسیرشان باید روشن بماند.

خانم دکتر «روله الصیداوی» استاد دانشگاه و فعال عرصه دیپلماسی علمی-فرهنگی کشور سوریه که متخصص امور تربیتی و روان‌شناسی است، سال گذشته خود را وقف نگارش کتابی درباره ویژگی‌های بارز شخصیتی سرداران محور مقاومت، حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس کرده است؛ او در گفت‌وگویی با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، به مهم‌ترین دلایل و اهداف خود می‌پردازد. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم:

فارس: چه دلایلی باعث شد تا شما به عنوان یک معلم و استاد دانشگاه تصمیم بگیرید تا درباره ارزش‌های اخلاقی و معنوی دو فرمانده بزرگ محور مقاومت کتاب بنویسید؟

روله الصیداوی تاکید کرد: «بسیاری از ما متوجه نیستیم و یا درک نمی‌کنیم همه کسانی که در تاریخ خدمات انسانی ارائه داده‌اند، بر گردن ما حق دارند؛ خواه مردمانی اهل صنعت باشند یا کشاورزی، یا اهل کشف و اختراع، یا معلمان، مربیان و افرادی از این دست مشاغل باشند. با این حال، جایگاه هیچ‌کدام از این افراد، به درجه رفیع شهدای مدافع حق و وطن نمی‌رسد. از این رو من شروع به نگارش کتابی کردم که هدفش نشان دادن اصول و ارزش‌های مکتب آن دو فرمانده و رهبر بزرگ تاریخ در چهارچوب کلام و روایت بود؛ ما بر آن بودیم که از صفات و شخصیت هر یک از آنان، مکتب مبارزه و جهادی که آن‌ها را به هم نزدیک کرده است بنویسیم. با این حال، شناخت مکتب جهادی و اصول اخلاقی این دو شهید بزرگ، نیازمند مطالعات عمیق و متعددی است که به ویژه باید در حوزه‌های تخصصی اندیشه سیاسی، مطالعات نظامی و دانش‌های اسلامی انجام پذیرد تا از این طریق، برخی از جنبه‌های اخلاقی- شخصیتی را که متاثر از فرهنگ مقاومت اسلامی بوده و این دو را نیز تحت تأثیر قرار داده است، معرفی شوند».

فارس: چگونه این ارزش‌های شخصیتی و خصوصیات عاطفی و اخلاقی در محور مقاومت از سوی دو شهید بزرگوار نمایان شد و به مردم و آرمان آن خدمت کردند؟

استاد دانشگاه سوری تاکید کرد: «شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، حاصل تجربیات و احساسات خود را در قالب گفتار و رفتار به جوامع ما در محور مقاومت ارائه دادند؛ آنان محتوای ارزشی و عاطفی و روحی مبارزه ما را تقویت و اعتبار آن را در جهان عرب و کل دنیای اسلام توسعه دادند، شهادت آنان نه تنها از این نشر گسترده ارزشی کم نکرد بلکه آن را به درجه تثبیت رساند‌. حالا این فرهنگ است که باید سراسر جهان اسلام را فرا گیرد و از اندونزی تا مغرب عربی به تمام کشورها گسترش یابد. از این رو یکی از بزرگترین ضرورت‌های علمی و فرهنگی ما در محور مقاومت معرفی این فرهنگ است؛ بنده سعی کردم این اهمیت و ضرورت را با نگارش کتاب و با گذری بر زندگی‌نامه دو شهید بزرگوار، به خصوص ویژگی‌های شخصیتی منحصر به فرد، ایدئولوژی مقاومت‌محور و مکتب جهادی آنان بپردازم.. اندیشه و روشی که الهام بخش هر جنبش و رزمنده مقاومت اسلامی و هر متفکر مترقی در علم است».

او در ادامه گفت: «پیشاپیش بابت هر گونه کوتاهی و عدم جامعیت در بیان مطالب این اثر فرهنگی پوزش می‌طلبم؛ چرا که برای روایت جامع از اخلاقیات و معنویات این دو شخصیت بزرگ نیاز به لشکری ​​از پژوهشگران متخصص در امور سیاسی، نظامی، امنیتی، مذهبی و آموزشی است. من از منش عاطفی و رویکرد انسان‌دوستانه دو سردار شهیدمان و از اخلاق به تمام معنایشان و از صداقت در گفتار و کردار و تواضع‌شان با مردم نوشتم و می‌دانم بر هیچ یک از ما پوشیده نیست که ایثار، عنوان مسیر و سرفصل زندگی آن‌ها بود‌. همه می‌دانیم که آن دو چگونه توانستند خدمات فراوانی به بشریت ارائه کنند؛ شهدای ما همه چیزهای گران‌بها و دارایی‌های باارزش‌شان را در راه رهایی مردم از ظلم ستمگران و استکبار فدا کردند. حاج قاسم و ابومهدی جان خود را نه تنها در راه دفاع از سرزمین و ناموس ما، بلکه در راه دفاع از همه سرزمین‌ها و ممالک غصب شده فدا کردند؛ حالا هویت‌ و نام‌شان محبت مردم است و خیر دو عالم هستند».

فارس: سؤال بعدی این است که رسانه‌ها چگونه می‌توانند این ارزش‌ها و اخلاقیات را روایت‌های خود به تصویر بکشند تا به نسل جدید و جوانان ما در میان ملت‌های مسلمان محور مقاومت برسند؟

نویسنده سوری تاکید کرد: «باید فضیلت هر یک از آنان را برای مردم جهان اسلام ذکر کنیم و از این یاد کنیم که چگونه دلهایی که به عشق امام حسین (ع) در کنار رودهای عراق می‌تپیدند، همان دل‌ها در راه خدا و در راه دفاع از فضیل‌ها و ارزش‌ها شهید شدند؛ حاج قاسم و ابومهدی همچون رودهای روانی از این دریای عشق بودند که به ما و مسیرمان اعتبار دادند. باید این را بگوییم و تکرار کنیم که چگونه دو شهید ما یعنی سردار سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس نقش قلب تپنده و ذهن متفکر را در محور مقاومت ایفا کردند و چگونه آزادگی و آزادیخواهی و عشق به شهادت را به معنای واقعی آن و در ابعاد انسانی‌اش مجسم کردند. زیرا آن دو شهید در هر کشور که پا گذاشتند، هدفشان آزادی مردم بود؛ به همین خاطر نیز پیروزی‌های محور مقاومت، برکت و ثمره وجود انسانی آن‌ها به عنوان رهبر و فرمانده بود و روحیه مقاومتی آنان در مسیر آزادی سرزمین‌های اسلامی، عشق را در همه ملت‌ها ایجاد کرد».

الصیداوی در ادامه گفت‌وگو افزود: «باید از خود بپرسیم که چگونه روح شهید سردار سلیمانی با روح شهید ابومهدی المهندس در یک آسمان و در یک زمان پرواز کرد؟ این نشان دهنده وحدت خون مسلمان ایرانی با برادران عراقی بود؛ خون مسلمانان، وحدت صفوف آن‌ها در یک خط و راهی که پیروزی است و شهادت این دو گواه آیه الهی درباره فتح نزدیک  و نصرتی از جانب خداوند بود. حالا رسانه‌های ما باید از عظمت دو رهبر شهید بنویسند و روایت کنند، با هر نویسنده‌ای که در این باره قلم زده گفت‌وگو کرده و پژوهشگران و محققان محور مقاومت را مورد قدردانی و تجلیل قرار دهند؛ ما باید با برگزاری رویدادهای فرهنگی نظیر همایش و نمایشگاه و.. دل‌های خود و روشنای مسیرمان را زنده نگه داریم تا بگوییم راه مقاومت آن‌ها را دنبال می‌کنیم».

 فارس: شما با وجود مشغله‌های فراوان و فعالیت‌های مختلف در حوزه‌های علمی و فرهنگی با چه هدفی تصمیم گرفتید تا یک سال از زندگی خود را به نگارش کتابی درباره ارزش‌های اخلاقی و انسانی در وجود مبارک سرداران شهید مقاومت اختصاص دهید؟

هدفم از نوشتن کتابم درباره ارزش‌های اخلاقی و عاطفی دو شهید سردار سلیمانی و شهید حاج ابومهدی المهندس، روایت مسیر انسان‌دوستانه آن‌ها و راهشان بود که هر دو در آن پرورش یافتند و اساس کار جهادی آن‌ها در واقعیت میدان بود. از خدا خواسته بودم که در این کار به من کمک کند؛ زیرا من همیشه با دیدن نوری که از چشمانشان می‌تابید و عظمتی که در وجودشان در برخورد با انسانیت می‌دیدم، درمانده می‌ایستادم؛ چگونه می‌توانستم از عنایات و لطف‌ آن‌ها بر امت‌مان بنویسم در حالی که آن‌ها هستند که همه معانی نیکی و انسانیت را ارائه و خون خود را برای حفظ ما و سرزمین دادند. بنابراین اگر لطف خدا نبود، این کار میسر نمی‌شد».

پایان پیام/

منبع.فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *