✍دکتر اسدا‌‌‌… پازکیان ،

پژوهشگر علوم سیاسی و روابط بین الملل

?مشق پهبادی و موشکی ایران ،نمایش قدرت ،حفظ قدرت یا بسط قدرت است؟
?جنگ ها به دو قسم متعارف و نامتعارف قابل تقسیم بوده و هرکدام مقتضیات خودش را دارد اما بنظر نگارنده ،مشق کنونی فراتر از این دو و به نوعی تلفیقی این دو را نیز در بر میگیرد.
از زمانیکه اخبار ریز پرنده ها و میکرو پهبادها،از اواخر قرن بیستم در فضای رسانه ها منتشر شد ،عملا این ذهنیت را به بیرون از نظام بین الملل نشر داد(چون نظام بین الملل اجازه انتشار نمی داد و سانسور میکرد و به تعبیر آلوین تافلر در این برهه گلادیاتورهای نوظهور جهانی این قدرت را از نظام بین الملل سلب کرد که دیگر توانایی سانسور قدرتهای نوظهور را داشته باشد) که برخی دول و کشورها به دنبال تدوین ساختار نظامی هستند که این نظام میتواند چند قطبی ،دو چند قطبی و یا یک چند قطبی باشد.
مع الوصف از منظر کارشناسان بزرگ‌ سیاسی- نظامی دنیا ،در برهه کنونی انقلاب اسلامی ایران ،توانسته «روح یک جهان بی روح: تعبیر فوکو » و (انقلاب به نام خدا تعبیر «خانم «کِلِر بِریه» و آقای «پیِر بِلانشه» دو تن از روزنامه‌نگاران روزنامه‌ فرانسوی لیراسیون، در دهه پنجاه شمسی در مورد انقلاب ایران،بوده ،که انقلاب ما را متصرف به ویژگی فوق مادی نموده ) در کنار تاثیر گذاری موثر بر ساخت نوین قدرت در نظام بین الملل،به موازات آن‌ دستاوردهای متنوع آن مورد اعجاب صاحبنظران و مقامات بین المللی در دو سطح حامیان ،و دشمنان ما واقع گردد .
یکی از این ابعاد شگرف پیشرفت ،بعد دفاعی و امنیتی بوده که متروپل،معادلات جهان است و هنوز هم بنا به تعبیر استاد فقیدمان پرفسور عبدالعلی قوام(ره) پشتوانه ی قدرت در عصر نوین (کم کاربرد شدن تسلیحات غیر متعارف)می باشد.
بر اساس گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، ایران در سال ۲۰۲۲ دارای بزرگترین مرکز موشکی و پهپادی در خاورمیانه بود.
به گزارش «سی‌ان‌بی‌سی»، یک کارشناس تسلیحاتی در موسسه واشنگتن، می‎گوید: پهپادهای ایران تاثیر قابل توجهی بر هر میدانی که در آن ظاهر شده‌اند، گذاشته‌اند.
این کارشناس در گزارشی از موسسه صلح آمریکا، گفت که با وجود چالش‌های تولید و تجارت به دلیل تحریم‌های سنگین غرب، عملکرد پهپادهای ایرانی همتراز با رقبا و از برخی جهات حتی بهتر بوده است.
ایران اکنون در حال گسترش دامنه صادرات خود است تا به ارائه‌دهنده جهانی فناوری پهپادهای موثر تبدیل شود.
مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در موسسه «چتم هاوس»، می‎گوید: ایران همیشه به دنبال نشان دادن روابط متنوع خود است. این به ایران کمک می‌کند تا تحریم‌های فشار حداکثری را بی‌اثر کند و نشان دهد که با وجود همه تلاش‌های آمریکا برای مهار، ایران محور مقاومت را گسترش داده و می‌تواند یک بازیگر مهم حتی در حیاط خلوت آمریکا باشد.
گاردین به نقل از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا نوشته، که ایران در حال ظهور به عنوان یک رهبر جهانی در تولید پهپادهای ارزان‌قیمت و مرگبار است.
وزیر جنگ اسرائیل نیز میگوید: «ایران برای فروش پهپاد با ۵۰ کشور در حال مذاکره است.» اندیشکده صهیونیستی آلما (Alma) به قلم سرهنگ «زهاوی» کارشناس چالش‌های امنیتی تل آویو مدعی شد: جنگ اوکراین نقطه تغییر اصلی عرصه راهبردی در ۲۰۲۲ بود … اکنون جهان توانایی این پهپادهای ایران،را برای اصابت دقیق به اهدافی صدها کیلومتر دورتر درک کرده است. 
افسر اطلاعاتی سابق ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است: «این موضوع [ پهپادهای ایران در اوکراین] نشان می‌دهد که ایران فقط برای اسرائیل تهدید نیست. [پهپادهای ایرانی] اروپا را تهدید می‌کند! به دلیل اینکه پهپادهای ایرانی به ونزوئلا نیز عرضه شده است، و جنوبِ آمریکا را نیز تهدید می‌کند.»
«لوک کافی» عضو ارشد هادسون، ادعا می نماید: « مواجهه با تهدید پهپادهای ایرانی کار آسانی نیست. ایران سالهاست با پهپادهای خود در حال ویرانی [نقاط] بسیاری از خاورمیانه، است! اکنون شرق اروپا نیز در معرض تهدید همین پهپادهاست.»
اندیشکده جِیمز تاون (The JamesTown) آمریکا نوشت: «ورود تهران به صنعت پهپادی منطقه بالکان، دروازه را برای مداخله سپاه پاسداران در سراسر پهنه جنوب شرقی ناتو باز می‌کند.» این اندیشکده صربستان را نقطه ورود ایران به بالکان می‌پندارد و معتقد است: «اگر قراردادپهبادی [بالکان] با ایران نهایی شود، بلگراد تبدیل به بزرگترین اپراتور پهپاد نظامی در بالکان تبدیل خواهد شد.» 
تفوق، ایران و متحدانش در زمینه های موشکی، و قدرت و برد تاثیر گذاری آن در مناقشات مختلف نیابتی دشمن باما،اکنون ،ایران علاوه بر نمایش،و حفظ قدرت در راستای بسط و افزایش قدرت جهت صیانت از، امنیت ملی خویش در مسیر این جهان آشوبناک(تعبیر روزنا) نیز گام بر می‌دارد.

پایان ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *