آغاز عملیات طوفان الاقصی و دور جدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها به‌ویژه مردم نوار غزه تحت محاصره، سبب شد تا کشورهای غربی برخلاف ادعاهای حقوق بشری تمام قد و به‌صورت آشکار در کنار رژیم جنایت‌کار صهیونیستی بایستند.

اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی در کشور‌های غربی در دهه‌های اخیر به روند فزاینده خطرناکی تبدیل شده که زندگی مسلمانان این کشور‌ها را با دشواری‌های مضاعفی مواجه کرده است.

کشور‌های غربی که عمدتا از مدعیان حقوق بشر هستند، برای تشدید رویکرد‌های اسلام‌هراسانه و اسلام‌ستیزانه خود بهانه‌های مختلف و عجیبی را مطرح می‌کنند و همزمان با نقض حقوق اقلیت مسلمان مدعی رعایت و پیشگامی در حقوق بشر هستند.

به‌عنوان مثال، فرانسه در سال‌های اخیر به بهانه تصویب قانون مبارزه با تجزیه‌طلبی زندگی جمعیت مسلمان این کشور را به‌شدت و با گستردگی تحت فشار قرار دارد؛ اقدام‌های فرانسه در این مسیر از ممنوعیت حجاب در مدارس تا تعطیلی مساجد رخ داده‌اند.

اکنون تحولات فلسطین به نوبه خود فرصت اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی بیشتری را در اختیار کشور‌های غربی قرار داد؛ این کشورها در روزهای اخیر حتی همدلی و اعلام همبستگی با فلسطینی‌ها در فضای آنلاین را هم برنمی‌تابند.

این کشور‌ها که به روال سابق خود در موضوع جنایت‌های چند دهه‌ای رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها، در برابر جنایت‌های اخیر این رژیم علیه نوار غزه از عامل جنایت حمایت کردند، همزمان فرصت یافتند که رویکردهای ضد اسلامی خود را تقویت کنند.

باید توجه داشت که غزه ورای جنایتی که در این روز‌ها تحمل می‌کند و رنجی که از بار سنگین قتل‌عام و نسل‌کشی، گرسنگی، محاصره، بمباران، … در میانه سکوت جامعه بین‌المللی می‌برد، به آیینه‌ای برای بازتاباندن استاندارد‌های دوگانه و ناقض حقوق بشری غرب تبدیل شده است.

چفیه فلسطینی؛ تهدیدی برای صلح!

مقام‌های آلمانی در میانه محاصره غیرانسانی و بمباران نوار غزه، جایی که غیرنظامیان به دست رژیم صهیونیستی قتلعام می‌شوند، ادعا کردند که چفیه فلسطینی تهدیدی برای صلح است و از این رو استفاده از آن در مدارس ممنوع خواهد بود.

مقام‌های آلمانی بدون ارائه هرگونه توضیحی ادعا کردند که پرچم فلسطین یا هرگونه نماد مربوط به این کشور نیز به دلیل تهدید صلح بودن، در مدارس غیرقانونی هستند.

دولت آلمان همچنین هرگونه اعلام همدردی، همبستگی و همدلی با مردم غزه و برپایی تجمع و تظاهرات حمایتی در این چارچوب را ممنوع اعلام کرد.

همزمان منتقدان این دستور تاکید دارند که اقدام‌های مقام‌های آلمانی در این زمینه نقض حقوق اساسی، آزادی تشکل و حق تظاهرات است.

برکناری سه مجری مسلمان در آمریکا

شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» آمریکا از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین، سه مجری مسلمان خود را از کار برکنار و جایگزین‌هایی برای آن‌ها معرفی کرد.

به گزارش «سمافور»، «مهدی حسن»، «ایمن محی‌الدین» و «علی ولشی»، سه مجری مسلمانی هستند که در پی تحولات اخیز غزه در این شبکه از کار کنار گذاشته شدند.

«محی‌الدین»، خبرنگاری مصری – آمریکایی است که طی ۲ سال گذشته اخبار مربوط به غزه را پوشش می‌داد؛ این خبرنگار کهنه کار «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» پیشتر در سال ۲۰۲۱ از مقام‌های صهیونیست به دلیل حمله به غزه به شدت انتقاد کرده بود.

«مهدی حسن» نیز با انتشار پیام‌هایی در شبکه اجتماعی ایکس خواستار توجه جامعه جهانی به وضعیت اسفبار غیرنظامیان در غزه شده بود.

اگرچه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» می‌گوید که این تغییرات تصادفی بوده‌اند، اما کارکنان این شبکه تلویزیونی نگران حرکت‌هایی هستند که به‌تازگی در این شبکه رخ داده‌اند.

 «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» طی روز‌های گذشته شاهد حملات برخی از کارکنان به کارکنان حامی مردم فلسطین بوده است؛ در عین حال، این شبکه آمریکایی نشستی برای بررسی تحولات غزه کرد که در آن فقط نمایندگان رژیم صهیونیستی حضور داشتند و نماینده‌ای از فلسطین ت نشده بود.

از سوی دیگر، «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در سال ۲۰۱۴ نیز «محی‌الدین» را از پوشش تحولات غزه کنار گذاشت.

به گزارش «سمافور» مدیران شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در سال ۲۰۲۱ با فراخواندن «مهدی حسن» و «محی‌الدین» از رویکرد آن‌ها در پوشش تحولات غزه ابراز نارضایتی کردند.

«ام‌اس‌ان‌بی‌سی» از سال ۲۰۲۱ استاندارد‌های خود درباره تحولات فلسطین را تغییر داده و با این ادعا که دولت آمریکا کشور فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد، از عبارت درگیری «اسرائیل و فلسطینی‌ها» به جای «فلسطین و اسرائیل» استفاده کرد.

شبکه مذکور در روز‌های اخیر و در پی آغاز عملیات طوفان الاقصی همگام با دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا همدلی گسترده‌ای با رژیم صهیونیستی و کابینه «بنیامین نتانیاهو»، وزیر رژیم صهیونیستی داشته است.

نوار غزه؛ آیینه تمام‌نمای استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری

غزه اکنون محل یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان است و نگرانی‌ها درباره تبدیل شدن این بحران به فاجعه در پی تشدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی افزایش یافته است.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که شمار شهدای غزه به ۲ هزار و ۳۲۹ نفر افزایش یافته است؛ از شنبه گذشته تاکنون ۹ هزار و ۴۲ نفر دیگر در حملات به نوار غزه مجروح شدند که حال صد‌ها نفر از آن‌ها وخیم است.

مردم غزه اکنون در شرایط قطع آب، برق، گاز و عدم دسترسی به موادغذایی و دارویی زیر بمباران جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار دارند.

کشور‌های غربی مدعی حقوق بشر که همواره در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده و جنایت‌های مرگبار این رژیم علیه فلسطینی‌ها را توجیه کرده‌اند، این بار به شکلی جدی‌تر و آشکارتر سیاست‌های ناقض حقوق بشری را در پیش گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به ممنوع اعلام کردن همدردی با فلسطینی‌ها، برگزاری تظاهرات و تجمعات حمایتی، … اشاره کرد.

آنچه مشخص است غزه اکنون با وجود ویرانی‌های فراوان، آیینه شفافی است که استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری غرب را به‌خوبی آشکار کرده است تا دیگر هیچ‌کس در جهان در این موضوع تردیدی به خود راه ندهد.

____________________

منبع : میزان

#موسسه حقوقی و مباشرتی صبای عدالت آریانا

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *