یک قاعده ای در فقه وجود دارد که منطق هم آن را تائید میکند.

✍دکتر اسدا‌‌‌… پازکیان . پژوهشگر مسائل سیاسی و بین المللی

«اذا تعارضا،تساقطا: دو چیز متعارض همدیگر را نفی می‌کنند »

یعنی اصلا چیزی وجود ندارد.

مثلاً بگوییم : من به گل علاقه دارم و سپس بگوییم گل چیز بی ارزشی است و‌ من به آن علاقه ندارم .

در عالم محاورات خیابانی و اجتماعی ،این گونه حرف زدن و موضع گیری کردن ،مشکلی ایجاد نمیکند ،چون حوزه برد کلام و حرف ،میان دوست چند نفر است و اگر پای سود و ضرری باشد میدان اثر آن به همان چند نفر محدود می شود.

اما در حوزه ای به وسعت سیاست خارجی ،روابط بین الملل و نظام بین الملل ،قضیه متفاوت است.

?چرا؟

اولا: به این علت که در نظام بین الملل که حوزه کنش و واکنش است طبعا هر رفتاری مورد دقت ،رصد و تجزیه و تحلیل مختلف قرار گرفته و اتوماتیک محل واکنش قرار می گیرد.

ثانیا: در نظام بین الملل بعلت شکل گیری محیط آن توسط گروههای معارض و متعارض از گذشته تا کنون«اشاره به کشورها» بنابراین ،میتوان رسوبات رفتاری را حتی در میان رفتار کنونی کشورها دید.«به عنوان مثال هیچ فرد ممیز و عاقل و آگاهی نمی‌تواند کلا نافی وجود اندیشه های مارکسیستی و کمونیستی در درون و برون کشورهای متولی این مکاتب باشد.هنوز هم علی رغم از میان رفتن این مکاتب ،میتوان شاهد اعوجاجات رفتاری متاثر از این قبیل اندیشه ها بود.»

ثالثا:این فرض درست است که بلوک بندی های گذشته از بین رفته ،اما قرار گرفتن کشورها در طیفی از قدرت های درجه یک،دو،سه و چهار هنوز هم شکل دهنده به مناسبات جاری جهانی است.

در همین چارچوب ،میتوان به تحلیل پیرمرد سالخورده و مجنون ایالات متحده آمریکا در خصوص موضع گیریش نسبت به بحران و جنگ غزه و دد منشی رژیم آپارتاید صهیونیستی پرداخت.

?جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با حضور در برنامه «60 دقیقه» شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس نیوز» گفت که اشغال غزه توسط اسرائیل خطای بزرگی خواهد بود.

بایدن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا از اشغال غزه توسط اسرائیل حمایت می‌کنید؟» گفت: «فکر می‌کنم این خطای بزرگی خواهد بود. به نظر من آنچه در غزه رخ می‌دهد، مربوط به حماس افراطی است. (حماس) نماینده کل مردم فلسطین نیست. اشغال غزه توسط اسرائیل خطای بزرگی خواهد بود. ولی باید وارد (غزه) شود و افراطگرایانی مانند حزب‌الله و حماس را نابود کند».

وی با تاکید بر اینکه حماس باید به‌طور کامل نابود شود ولی باید برای دولت فلسطین راهی وجود داشته باشد، اظهار داشت: این راه نیز راه‌حل دو دولتی است و ده‌ها سال بوده که سیاست آمریکا است. دولت مستقلی برای 5 میلیون فلسطینی در کنار اسرائيل ایجاد خواهد کرد.رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد که او معتقد است اسرائيل در غزه قوانین جنگ را رعایت خواهد کرد و بدین ترتیب دسترسی مردم غزه به غذا، آب و دارو فراهم خواهد شد.

?تحلیل:

این سبک موضعگیری از رژیم ،آغشته به تروریسم آمریکایی ،جای تعجب ندارد.

سابقه ارتکاب بیش از چهل کودتا،جنگ،انقلاب مخملین و رنگی در جهان ….قطعا این قدرت تحلیل را به مخاطب آگاه می دهد که،منافع  ایالات متحده آمریکا (نماد امپریالیسم جاری در جهان) در جنگ افروزی،و فتنه و رعب آفرینی است.لذا این پیرمرد سفیه و امپریالیست در جای جای کلامش دچار پارادوکس است.

از چند هزار کیلومتر دورتر از مرزهای آمریکا برای تصاحب ثروت ملل خاورمیانه ،نیرو و ادوات جنگی به منطقه آورده ،خواستار سرکوبی رزمندگان محور مقاومت است ،برای مظلومین اشک تمساح می ریزد ،از رژیم آپارتاید و تروریستی صهیونیستی تقاضای استشفاء و رعایت حقوق مردم بیگناه را دارد و خواستار رعایت حقوق غیر نظامیان در جنگ است.عباراتی، کاملا متناقض ،که آگاهان را به این نتیجه می رساند ایالات متحده ،دستان رژیم تروریستی اسرائیل را در ارتکاب جنایات جنگی کاملا باز گذارده است.

#موسسه حقوقی و مباشرتی صبای عدالت آریانا

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *