چقدر جنگ آمریکا با ایران را محتمل می دانیم؟نویسنده دکتر اسدالله پازکیان

به عقیده تحلیلگر حوزه خاورمیانه ای، نشریه اکونومیست «نیک پلهام» ،حرکت ایران و آمریکا در مسیر پرونده هسته ای با فرمول ،برنامه جامع اقدام مشترک «jcpoa» علی رغم حرکت در یک روند مستمر ،اما به دلیل ،آیندهای ناخواسته«مجموعه مخالفت ها و کنش هایی که در ایران و غرب در خصوص موارد مرتبط با پرونده هسته ای» ،چشم انداز خوبی را نشان نمی دهد و از منظر غرب ،جمهوری اسلامی ایران ،روند مطلوبی را طی نمی کند.

استنباط ،نگارنده اثر به این مورد بر می گردد که ،ایالات متحده ،همسو با چنین اعتقادی ،همیشه در دو نقطه از جغرافیا و ژئوپلتیک جهانی ،مبادرت به جنگ‌ افروزی می کند:

✓اولا : در مناطقی تحت عنوان قلب جهان «Hartland» ،که به اعتقاد افرادی مثل هرتزل،سرهالفورد مکیندر،آلفرد تیر ماهان ،تئوریسین های بزرگ و ژئوپلتیسین های نام آور ،هر کس بر قلب جهان سیطره داشته باشد ،فرمانروای جهان است.
و از منظر آمریکا خاورمیانه ،قلب جهان و ایران مرکز ثقل این قلب است.


✓ثانیا : در مناطقی تحت عنوان «rimland» ،یا حومه و اطراف مهم و تاثیر گذار ، قسمت مرکزی ،که باز اگر با این فرمول هم نگاه کنیم ،اطراف حومه مرکزی خاورمیانه ،می شود ،آسیای مرکزی و آسیای جنوب شرقی ،که اتفاقا منافع غرب با ایران در این نواحی هم تلاقی داشته و مقابل هم قرار دارد .
به این معنی که غرب ،در حال حاضر نمیخواهد ،طرح و پیمان «یک کمربند ،یک جاده » یا «belt and road initiative» که ایران را به کرویدور استراتژیک (راه ابریشم جاده ای ،دریایی) ،متصل می نماید،به سرانجام برسد تا بلوکی نفوذ ناپذیر از قدرت مقابل آن شکل بگیرد ،تا از این رهگذر قدرت ،در جهان تقسیم شده و دول قدرتمندی چون : چین ،روسیه و ایران ،آمریکا را به چالش بکشند .

فارغ از این فضا ،ایالات متحده آمریکا بعنوان تنها نماد امپریالیسم در جهان «منطبق با نظریات افرادی چون : ژوزف شومپیتر،رودلف هیلفردینگ » ،نمیتواند ،تراکم قدرت خویش را هر دو سه دهه ،در نقطه ای،از جهان تخلیه ننماید.

مطالعه بروندادهای سیاسی ایالات متحده آمریکا نشان می دهد ،این کشور بعد از ،حادثه ۱۱ سال ۲۰۰۱ میلادی و حمله به ، کشور افغانستان ،بعلت تشدید فضای ضدامریکایی در جهان و عدم توانایی،آمریکا در کنترل و مدیریت ،چنین تصاویری از آمریکا،با حالتی از سرگشتگی یا استیصال مواجه شده که لاجرم مثل عقرب عصبانی باید ،طعمه ای برای خویش پیدا نماید.و اگر طعمه ای نیابد ،لاجرم‌خویش را نیش زده و از بین می برد.

و از آنجا که بنا به گفته دونالد رامسفلد و پل ولفوویتز معماران و طراحان حمله آمریکا به خاورمیانه (عراق و افغانستان ) ،ایران نیز در لیست حمله قرار داشت ،و اخیرا هم ژنرال آویو کوخاوی ،رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت ،این رژیم در تدارک حمله به ایران است ،به زعم نگارنده ،این رویارویی،قطعا اتفاق خواهد افتاد و آمریکا نیز ،مثل زمان ،جنگ نفتکش ها ،مستقیما وارد این جنگ خواهد شد.

منتهی در چنین حالتی ،ایالات متحده ،قطعا آن چیزی که فکرش را نمیکند و از آنجایی که اصلا احتمال نمی‌دهد ،ضربه خواهد خورد ،که این حالت ،مشابه وضعیت همان عقربیست ،که توان غلبه به طعمه را نداشته و ناگزیر خویش را خواهد گزید که سرآغاز افول پرشدت آمریکا خواهد شد.

#اسحاقی_سید روح الله_حقوقدان_پژوهشگر سیاسی

#پازکیان_اسدالله_دکتر_پژوهشگر سیاسی

توسط ariana20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *