🎲خود پست مدرن در یک شخص انقلابی چیست؟

تحت لوای اندیشه های اجتماعی در غرب که در آراء،اندیشمندان و دانشمندان جامعه شناسی و علوم اجتماعی آنها وجود دارد ،خود افراد که در حقیقت بازتابش وجود فرد در درون اجتماع و در تعامل با دیگران است ،به سه قسمت خود معمولی ،خود روحی و خود اجتماعی تقسیم می شود که در خود معمولی و اجتماعی انسان و فرد بازتابش وجود درون خود و در روابط با دیگران است و خود روحی حالتی است که انسان در آن به آگاهی ،تکامل ،شخصیت قابل دفاع و موجه می گردد.
اهمیت دو مرحله قبل از دیدگاه اندیشمندانی چون : «ویلیام‌جیمز،جورج هربرت مید،آنتونی گیدنز ،الیوت و…» غیر قابل انکاری است.

مرحله خود معمولی،خود اجتماعی که در حقیقت فرصت،و زمانی برای نیل به اهداف مستتر (پنهان) در خلقت انسانیست.

البته مکاتب غربی ،قادر به اکتشاف حقیقت پنهان در خصوص اهداف خلقت انسانی نیستند ،و صرفا هدف را به مسائلی،چون:لذت جویی جسمی،جنسی و مادی تنزل می دهند.
حال آنکه ،مکتبی چون مکتب معرفتی اسلام ،اهداف را مشتمل بر مواردی چون:

✓عبادت :اشاره به آیه ۵۶ سوره ذاریات ،«و ما خلقت الجن و الانس،الا لیعبدون»

✓به تکامل رسیدن خود و به تکامل رساندن دیگران ؛مراجعه به اندیشه های حکیمانه شهید مطهری گردد.جایی که ایشان این تکامل دو طرفه‌ را حتی در جایی چون :«سنت حسنه ازدواج» که مکتب غرب صرفا به آن به عنوان مسأله ایی،تلذذی مینگرد و زن را به مثابه شی،و کالا در چارچوب فتیشیسم(کالا انگاری) می پندارد،نیز جاریست.و مسیر متعالی انسان در خصوص نگاه به زن و مقام معنوی آن کاملا قابل فهم است.

زندگی در مدار مکاتب غربی مراحلی چون: «پیشا مدرن،مدرن و فرامدرن» را به ما مینمایاند.

هربرت مید،انسان غربی را درگیر و در حال زیست در مرحله پست مدرنیسم می پندارد.

و از نظر وی زندگی در مرحله پست مدرنیسم ،خودهای زیادی را به انسان معرفی می کند.چون انسان در تعامل با همنوعان خویش،تکنولوژی،فرهنگ پیش رونده،جامعه پیشتاز ،هنجارهای احیا شده اخلاقی و….است.

بعبارت دیگر از نظر اندیشمندان غربی انسان در مرحله پست مدرنیسم انسان رها شده از انحصار و مفاسد تکنولوژیست،که اگر از قدرت هوشمند و خردمندی برخوردار باشد.میتواند به مواقیت وعده داده شده در مکاتب خویش برسد.

اما آیا واقعا انسان غربی میتواند به تکامل ممتازه برسد؟

واقعیت همان است که نیل پستمن به آن‌ پاسخ می دهد «تکنوپولی» ،یا انحصار تکنولوژیک ،و غرب بقدری در تکنولوژی مستغرق است که تکنولوژی را جای خالق قرار داده و معرفت،هویت و اصالتش قابل تفکیک از این مسیر نیست‌.بهمین علت است که تمامی مظاهر صنعتیش ،فرهنگیش،اجتماعیش و اقتصادیش را بالا گرفته تا بر جهان سلطه یافته و از دیگران حق توحش بگیرد.

در این جمله برژینسکی از مشاورین امنیت ملی ،دولتمردان و اندیشمندان آمریکایی دقت کنید:

«تکنولوژی پیشران ،پروژه هارپ که در دستان ایالات متحده آمریکاست ،این کشور را در قرن بیست و یکم فرمانروای بلا منازع جهان می کند.»

نگاه مفسده انگیز غرب به همه ابعاد زندگی صرفا جهت سلطه و نفوذ بر جهان و به استثمار کشیدن آنهاست.

این نگاه را بگذاریم مقابل فرمایش امام راحل عظیم الشان‌ که ،تعبیری به این مضمون دارند :
«امروز همه دشمنی غرب با اسلام و مسلمین بر سر حاکم کردن ایدئولوژیست،و‌ما با همه مردم و مسلمانان آزادی‌خواه جهان را برای گسترش ایدئولوژی اسلامی بسیج کنیم.»
در این نگاه هدف از تعامل،کنش و بسیج ظرفیت جهانی اسلام ،سلطه و نفوذ نیست.صحبت بر سر بسط ارزشهای الهی است که امام خمینی (ره) راه حل آن را صرفا از طریق فتح قلوب می داند و نه فتح سنگر به سنگر و هجوم و تصرف و غارتگری که غرب ،پیشه خود ساخته است.بنابر این در این مکتب که رهبر معظم انقلاب(مد ظله،العالی) نیز هم راستا و منطبق با امام راحل بر آن تاکید دارند:

✓هدف سلطه و ویرانگری نیست،هدف ساختن،تکمیل کردن،به تکامل رساندن و قرب الهی است.

✓ مسیر تحقق تمدن مهدوی (عج) برای بسط و عالمگیری ارزشهائیست،که ماتریالیسم غربی و کمونیسم شرقی در ظرف بزرگتری بنام «جودیشیسم یا همان صهیوناکراسی و گسترش ارزشهای صهیونیستی در جهان » در شرایط کنونی،چنین زندگی سالمی را به تسخیر و تصرف سبک‌زندگی ناسالم خویش در آورده است .

✓و گزاره آخر اینکه،عاملیت ساختن چنین مسیری با همین انسانیست ،که بنا به تعبیر آیات و روایات خلیفه بر حق خداوند متعال بر روی زمین است.
پس باید بیشتر بر روی خودمان کار کنیم تا همان جایگاهی را احراز کنیم ،که خداوند متعال به واسطه آن در هنگام آفرینش انسان و در خصوص مزیتش بر ملائکه،خویش مباهات نمود‌‌.

#پازکیان_اسد الله_دکتر_پژوهشگر سیاسی

#موسسه حقوقی ومباشرتی صبای عدالت آریانا . saaok#

توسط ariana20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *